L´educació per al desenvolupament: construint una ciutadania global crítica

Vivim temps convulsos en el sistema educatiu. Amb una rapidesa impensable, el nou govern neoliberal, abrigallat pels durs corrents conservadors europeus, aplica dràstiques retallades que afecten el nostre sistema públic de qualitat que volem mantenir, perquè ens consta que és l'únic que garanteix la igualtat d'oportunitats.

Davant aquesta situació d'ensulsiada d'un dels pilars del benestar social, l'alumnat també s'alça i manifesta la seua disconformitat. Possiblement ho faça pel més pròxim, però també, amb una maduresa impròpia de l'edat, tenen clar que les pèrdues no es reposen amb facilitat i que la globalització no ha de significar la desaparició de drets, sinó tot el contrari: l'ampliació de drets dels quals ells han gaudit als xics i les xiques que, en els països denominats del Sud, hi manquen. La globalització ha de ser un instrument de coneixement i de compartir experiències, perquè es puga prendre consciència que les diferències, segons el desenvolupament dels països i de la capacitat adquisitiva de les famílies, són notables.

Aquesta postura solidària i rebel de l'alumnat no és gratuïta perquè ha existit i existeix, per part del professorat, una magnífica labor de sensibilització, a través de la qual aquests xics i aquestes xiques han interioritzat valors solidaris i de coneixement de les condicions que l'alumnat té en els països empobrits del Sud.

Vull ressaltar que a Pau i Solidaritat, fundació de CCOOPV per a la cooperació al desenvolupament, existeix un seminari integrat per afiliats i afiliades a la Federació d'Ensenyament que col•laboren periòdicament amb la fundació i que mantenen viu aquest esperit de sensibilització, porten als centres educatius projectes, activitats i materials elaborats per elles mateixes juntament amb la Fundació i són un instrument important per al coneixement de les condicions de vida dels països amb els quals Pau i Solidaritat manté projectes de cooperació.

Començava aquesta reflexió parlant de la situació que tenim i, davant la qual, tot el sistema educatiu s'ha alçat. Les aules s'han convertit en un formiguer i els xavals i xavales no són doblegats ni tan sols per una repressió brutal per part de les forces de seguretat d'estat. I davant aquesta situació, coneguda a través de les xarxes de comunicació quasi a l'instant, les manifestacions de solidaritat amb el sistema educatiu públic i el rebuig a les agressions patides són unànimes.

Per això la sensibilització de l'alumnat en valors com la igualtat, la solidaritat, la participació, la responsabilitat, la democràcia… és un aspecte fonamental per a incloure en el disseny dels currículums. I en l'equip de Pau i Solidaritat tenim un afany especial en aquesta obstinació, convençudes que és un element imprescindible en la superació de les injustes desigualtats que ens presenta un món el criteri de divisió del qual és exclusivament el de països explotadors i explotats.

Ofelia Vila Hernández, secretària Confederal de Cooperació Internacional